Zaczynamy!!!
Zanim przejdziemy do bardziej obszernych tematów,pierw musimy sobie wyjaśnić parę pewnych kwestii,otóż opiszę w tym poście Ogólną Budowę Silnika,choć jest ona prosta czasem może wydawać się nie jasna,bo każdy z nas przecież wie co jest sercem każdego samochodu jednak nie każdy wie w jaki sposób i za sprawą jakich elementów napędzane jest nasz pojazd.
I jakie elementy znajdują się w silniku.
To by było kilka słów wstępu...() a więc przechodzimy do konkretów.
Zaczynamy od samego początku!!
Budowa silnika spalinowego!!
Poniżej Świetny film przedstawiający budowę silnika!!
Blok Silnika Samochodowego.
Jest on podstawą dla tulei cylindrów,które wykonane mogą być jako oddzielny element lub też mogą być wytoczone w nim.
Tuleje cylindrów wytoczone w bloku są o wiele łatwiejsze do wykonania jednak wymagają one lepszych materiałów do wykonania,te drugie zaś czyli tuleje wstawiane mogą być wykonane bardzo niskim kosztem.
Blok składa się z trzech podstawowych części,licząc od samej góry jest to głowica silnika następnie tuleje cylindrów oraz miska olejowa,wszystkie poszczególne elementy zostaną opisanie poniżej bardziej szczegółowo zaczynając od samej góry.
Ponadto blok silnika zwany również jako kadłub posiada specjalne uchwyty potrzebne do zamontowania całej jednostki w komorze silnika.
Blok wykonuje się przeważnie z żeliwa lub z siluminy czyli domieszki aluminium i krzemu.
Co ciekawe w wnętrzu bloku znajdują się kanały doprowadzające ciecz chłodzącą oraz kanały doprowadzające olej do głowicy silnika a następnie odprowadzające go do miski olejowej samochodu.
Wraz z głowicą lub głowicami blok tworzy obudowę dla rozrządu silnika(rozrząd opisany w sekcji silnik typy rozrządu) oraz układu korbowego.
Ponadto daje on możliwość montowania osprzętu silnika np cylindrów.
Poniżej Przykładowy blok silnika!
Oraz Film przedstawiający proces produkcji bloku!!
Głowica w Silniku Samochodowym!
Głowica może byc wykonana z żeliwa o stopie AK9 lub AK52.Głowice można podzielić na te,które chłodzone sa cieczą lub powietrzem,ponadto można je podzielić na te o zapłonie iskrowym
lub samoczynnym,z przeznaczeniem do silników dwusuwowych lub czterosuwowych jak i również górno lub dolnozaworowe,jest tego wielie jednak ktoś kto się tym interesuje nie będzie
miał z tym problemu:)
Co ważne dla bardzo nie wiedzących,Głowica silnika znajduje się nad kadłubem silnika a zarazem nad blokiem cylindrów(poprawniej cylindrowym) co przedstawione jest na zdjęciu.
W głowicy znajdują się zawory dolotowe i wylotowe a także kanały dolotowe za pomoca,których świeża mieszanka dopływa do Cylindrów oraz kanały wylotowe,którymi wędrują spaliny.
W silnikach o zapłonie iskrowym(benzyniaki) w głowicy umieszczone są świece zapłonowe a w silnikach o zapłonie samoczynny(dieslach) wtryskiwacze.
Głowica jest przykręcana do bloku cylindrów za pomocą specjalnego klucza dynamometrycznego odpowiednim momentem,co to znaczy?
A więc głowica nie może być dokręcona ani za leeko ani za mocno,ponieważ możemy ją łatwo uszkodzić,dlatego do dokręcania głowicy posłuży nam specjalny klucz jak i również
moment jaki musimy określić do dokręcania głowicy.
Pomiędzy głowicą a blokiem cylindrów znajduje się specjalna uszczelka,która chroni przed przeciekaniem oleju.
GŁOWICA
Jak wygląda
Dokręcania głowicy silnika???
Otóż dokręcanie
głowicy zaczynamy od śrub środkowych następnie dokręcamy je na krzyż,pozwala to
na równomierne rozłożenie się
uszczelki,która jest
bardzo ważnym elementem w silniku a uszkodzenie jej,a co za tym idzie naprawa i
wymiana może być dla nas
bardzo kosztownym
wydatkiem.Dokręcanie głowicy wykonujemy zawsze na zimnym silniku,co to znaczy?
Znaczy to,że nie
możemy dokręcać głowicy podczas pracy silnika co jest oczywiste dlaczego ani
też nie możemy tego wykonywać
gdy np wrócimy
samochodem i zgasimy silnik,nie ma takiej mozliwości,chyba że uszczelka jest
wykonana z żeliwa to po nagrzaniu się silnika staramy się dokręcić
gowice.
Miska Olejowa
Miska olejowa to bardzo ważny element w silniku bo to właśnie do niej spływa olej z głowicy silnika samochodowego.
Stanowi on swego rodzaju pojemnik na olej,który jest elementem smarowania.
Miska znajduje się poniżej wału korbowego,ponadto z miski olejowej pobierany jest olej przez pompę i pod ciśnieniem doprowadza ją do wszystkich elementów,które potrzebują smarowania w silniku.
Miska Olejowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz