Zaczynamy!!
Ten post składał będzie się z dwóch części w pierwszej części opisany jest Silnik Wysokoprężny o zapłonie samoczynnym (Diesel) opisane są wady oraz zalety,a także proces zapłonu.
Na Samym końcu postu znajduje się odnośnik do Części Drugiej w której opisany jest silnik benzynowy pod wieloma względami.
Rodzaje Silników Samochodowych!!!
Wyróżniamy dwa rodzaje silników spalinowych w motoryzacji są to silniki wysokoprężne zwane również popularnie jako Diesel oraz niskoprężne jakimi są silniki benzynowe.
Silniki niskoprężne czyli silniki benzynowe oznaczamy jako ZI czyli o zapłonie iskrowym a silniki wysokoprężne czyli Diesle jako ZS czyli o zapłonie samoczynnym.
Silnik wysokoprężny (Diesel) jest to silnik tłokowy o samoczynnym zapłonie gdzie spalanie następuje w silniku.W silniku tym ciśnienie jest znacznie większe niż w samochodach z silnikami benzynowymi a do zapłonu nie jest wykorzystywane inne zródło zewnętrzne,ponieważ zapłon występuje samoczynnie.
Proces zapłonu w silniku o zapłonie samoczynnym!!
Zasada zapłonu w silniku samoczynnym jest wbrew pozorom bardzo prosta,ponieważ nie dochodzi tutaj do zapłonu takiego jak w przypadku silnika niskoprężnego (benzynowego) czyli nie jest podawana żadna iskra ponieważ zapalenie mieszanki paliwowo powietrznej następuje samo.
Do cylindra wprowadzane jest powietrze gdy tłok znajdzie się w GMP (górnym martwym położeniu) automatycznie następuje wtrysk paliwa,które następnie zostaje zapalone po przekroczeniu jego temperatury zapłonu w komorze spalania.
Cały proces spalania mieszanki paliwowo powietrznej składa się z czterech następujących cyklów:
-Ssanie
-Sprężanie
-Spalanie(praca)
-Wydech
Cykl Ssania-Do cylindra w wyniku przesuwania się tłoka a co za tym idzie wzrasta podciśnienie zasysane jest automatycznie czyste powietrze z otoczenia,cykl ten zwany też suwem może kończyć się zamknięciem zaworu ssącego w przypadku silnika czterosuwowego lub przysłonięciem kanały dolotowego jak to ma miejsce w silniku dwusuwowym.
Cykl Sprężania-Jak już wspomniałem do cylindra zostaje zassane powietrze następnie zostaje ono sprężone w wyniku poruszającego się tłoku w stronę głowicy silnika lecz co ważne przy zamkniętych zaworach.
Podczas sprężania bardzo gwałtownie rośnie temperatura powietrza do bardzo wysokich wartości.
Cykl Spalania(pracy)-Jest to stosunkowo bardzo prosty cykl do zrozumienia otóż pod koniec sprężania powietrza jego temperatura jest bardzo wysoka a co za tym idzie jest możliwość zapłonu wtryśniętej dawki paliwa do przestrzeni nad tłokiem znajdującym się w pobliżu GMP (górnego martwego położenia).
Co ciekawe żeby uzyskać dobre rozpylenie paliwa wtryskiwane jest ono pod bardzo dużym ciśnieniem.
Malutkie kropelki paliwa,które otaczane są poprzez gorące powietrze gwałtownie odparowują a opary paliwa, dzięki dużej turbulencji dobrze mieszają się z powietrzem tworząc jednorodny gaz palny.
Wysoka temperatura oddziaływuje na gaz i zapala on się.
W wyniku spalania bardzo szybko rośnie temperatura gazu.Spalanie rozpoczyna się podczas gdy tłok znajduje się w pobliżu górnego położenia zwrotnego tłoka.
Jednak jest to dopiero początek czynnika roboczego i wykonywania całej pracy.
Jeśli się temu przyjrzymy to podczas wzrostu temperatury wzrasta również ciśnienie czynnika,lecz wzrost prędkości poruszającego się tłoka sprawia,że ciśnienie zaczyna spadać a rośnie tak naprawdę objętość gazu.
Spalanie kończy się w czasie gdy tłok porusza się w strone dolnego martwego położenia.
Cykl Wydechu-Tutaj sprawa jest już oczywista otóż gdy tłok znajdzie się niedaleko dolnego martwego położenia zostaje automatycznie otwarty zawór wylotowy.
Wylot gazu do otoczenia czyli spalin następuje ponieważ ciśnienie gazu w cyllindrze jest dużo większe niż ciśnienie otoczenia.
Ponadto zawór wylotowy jest również otwarty podczas ruchu tłoka w stronę głowicy i dlatego wsyzstkie gazy są wydalane do atmosfery z cylindra.
Silnik Benzynowy!!!
Stopień Sprężania !!
Bardzo ważnym pojęciem w silnikach diesla uważam jest stopień sprężania warto g znać bo np jeden taki parametr może nam łatwo podsunąć myśl czy jest to silnik niskoprężny (silnik benzynowy) czy silnik wysokoprężny jakim jest silnik diesla.Stopień sprężania w silniku Diesla mieści się w przedziale 12-25.
Gdy np siedzimy wśród znajomych,którzy bardzo zapaleni są motoryzacją możemy zadać pytanie jaki to silnik??,który posiada stopień sprężania na poziomie 13??? Wiadmomo,że będzie to właśnie silnik diesla o zapłonie samoczynnym:)
Wady Silnika Wysokoprężnego (Diesla)
Jeśli istnieją wady to istnieją również zalety jak już wszyscy wiemy,zarówno silnik Diesla jak i silnik benzynowy takowe posiadają.
-Dużo większa niż w przypadku silnika benzynowego emisja spalin,aby jednak wkluczyć emisje spalin do atmosfery stosowane są układy recyrkulacji spalin,w nowoczesnych konstrukcjach wykorzystuje się technologię AdBlue.
-Emisja cząstek stałych jeśli nie jest zastosowany odpowiedni filtr cząstek stałych w samochodzie.
-Silnik wysokoprężny wymaga większych nakładów finansowych niż benzynowy.
-Masa silnika jest znacznie większa niż benzynowego(wał musi być sztywniejszy)
-Zazwyczaj silnik diesla pracuje znacznie głośniej niż silnik benzynowy.
-co ważne jak dla mnie ograniczona jest maksymalna prędkość obrotowa z powodu zwłoki zapłonu.
-Silnik wysokoprężny wymaga lepszej jakości oleju silnikowgo
-Trudny rozruch podczas mrozów (jednak teraz stosuje sie lepszej jakości świece żarowe),więc problem praktycznie już całkowicie sam znikł.
-Jest to bardzo ważne dla nas otóż silnik diesla produkuje bardzo szkodliwe spaliny mogące wywołać raka.
-Wrażliwość na zimno ma tutaj znaczące znaczenie otóż zimą należy stosować lepszej jakości paliwo.
Zalety Silnika Wysokoprężnego (Diesla)
-Żywotność silnika Diesla jest znacznie dłuższa niż w przypadku silnika benzynowego,jednak dyskutuje się na temat silników diesla z układem Common Rail i pompowtryskiwaczami.
-Odporność podczas dużej wilgoci,silnik diesla potrafi wtedy urochomić się bez żadnego zródła zewnętrznego,jednak silnik benzynowy nie obyl by się bez aparatu zapłonowego.
-Produkowane dzisiaj silniki Diesla mają znacznie większą moc niż wcześniej,a co za tym idzie są bardzo zaawansowane technologicznie,ustępują jednak pod względem osiągów silniki benzynowe.
Poniżej link do Postu Na temat silnika Benzynowego o zapłonie iskrowym jest to niejako dokończenie całości Działu dotyczącego rodzajów silników w samochodach.
Zachęcam do przeczytania postu oraz do oceniania wszystkiego oraz krytyki lub podpowiedzi w danym materiale.
Pozdrawiam i Życzę wciągającego czytania:)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz