czwartek, 21 lutego 2013

Sprzęgła

Sprzęgło!

W samochodze sprzęgło spełnia bardzo ważne i zasadnicze zadanie.
Otóż mechanizm ten przenosi napęd z silnika do skrzyni biegów.
Prócz tego sprzęgło jest odpowiedzialne również za tłumienie przeciążeń przenoszonych z silnika do skrzyni biegów.
Przeciążenia te spowodowane są nieumiejętnym odpuszczaniem pedału sprzęgła.

Sprzęgło samochodu skłasa się z trzech bardzo ważnych elementów:

-tarczy sprzęgła

-docisku

-łożyska

Sprzęgło umiejscowione jest pomiędzy silnikiem i skrzynią biegów.
W przypadku uszkodzenia sprzęgła w większości samochodów by je wymienić trzeba wyjąć skrzynie biegów.
Wymiana sprzęgła jest bardzo skomplikowanym procesem,ponieważ wymaga ona znajomości budowy silnika.


Sprzęgło jest elementem o długiej żywotności,jednak jego wymiana jest dosyć droga w warsztacie samochodowym.
Czas wytrzymałości sprzęgła zależy od stylu jazdy kierowcy,będzie ono dłużej nam służyć jeśli będziemy łagodnie ruszać
oraz nie będziemy holować ciężkich przyczep.


Zużywanie Sprzęgła!!!

Sprzęgło zużywa się poprzez wytarcie okładzin tarczy sprzęgłowej lub wytarcie dzwigienek sprężyny talerzowej w docisku.
Bardzo częstym precedensem jest szumienie łożyska oporowego to znak,że ulega uszkodzeniu.
Głośną pracę łożyska oporowego możemy usłuszeć gdy np wciskamy i odpuszczamy pedał sprzęgła.

Gdy podczas ruszania odczuwamy nadmierne szarpanie lub ślizganie się sprzęgła co objawia się podwyższonymi obrotami silnika względem prędkości
z jaką się poruszamy na poszczególnych biegach to możemy swobodnie stwierdzić,że zużyła się już tarcza sprzęgłowa.

Zużycie Docisku Sprzęgła!!
Objawem zużycia docisku sprzęgła jest wytarcie dzwigienek sprężyny talerzowej czego efektem jest rozłanczanie tarczy sprzęgłowej na samym końcu tuż przy podłodze lub nie rozłącza go do końca.






Budowa Sprzęgła!!


Przykładowy Docisk Sprzęgła.





















Przykładowa Tarcza Sprzęgła



















Przykładowe Łożysko Sprzęgła



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz