Układy Silników!!!
W dzisiejszym poście postanowiłem opisać typy silników,choć popularne to mało o nich wiemy
tak więc postanowiłem coś z tym zrobić i opisać to w najjaśniejszy sposób,ponadto opisać to tak
aby nikt nie miał po przeczytaniu tego postu wątpliwości.
Jest tego dosyć sporo ale nie ma rzeczy nie możliwych w przypadku fanów motoryzacji.
Zaczynamy!!!
Pierwszym typem silnika,jakim się zajmiemy to silnik typu V bardzo popularny i wiele się
o nim słyszy i napewno słyszało wcześniej.
Silnik Widlasty!
Silnik typu V (widalsty) nazwa ta jest bardzo dobrze znana fanom motoryzacji a dlaczego?
Dlatego,że wiele samochodów sportowych posiada takie silniki.
Widlasty silnik (typu V) jest to rzędowy spalinowy silnik tłokowy.
Cylindry w tym typie ustawione są w dwóch rzędach umiejscowionych względem siebie pod kątem 90 stopni.
Zarówno jeden jak i drugi rząd cylindrów napędza jeden wspólny wał korbowy,czasem mówi się,że cylindry w
tym silniku ustawione są w kształcie litery V ja sam w to wierzę,ponieważ za pomocą tego określenia bardzo łatwo
zapamiętać ten rodzaj silnika,co w moim przypadku się sprawdziło.
Bardzo ciekawe czego jeszcze nie wiedziałem aż do tej pory jest silnik widlasty typu V lecz płaski.
W płaskim typie silnika widlastego rozwarcie pomiędzy rzędami cylindrów wynosi 180 stopni.
Myśląc perspektywie wad oraz zalet silnika widlastego można mieć mieszane uczucia,ponieważ ma on tyle samo
wad co zalet jednak nie jestem ekspertem w tej dziedzinie więc wstrzymam się od głosu tą kwestię pozostawiam
do przemyślenia wszystkim czytelnikom.
Zalety Silnika Widlastego Typy V.
Silnik tego typu posiada jeden wspłony wał a co za tym idzie zaletą w tym przypadku jest mała długość silnika.
Konstrukcja tego silnika jest bardziej zwarta,jest on skrupulatnie zmontowany.
Silnik posiada możliwość uzyskania sporych pojemności skokowych.
Nawiasem Mówiąc!
Ponadto aby silnik pracował z wysokoą kultrurą pod maską naszego samochodu powinno funkcjonować conajmniej sześć cylindrów.
Wady silnika Widlastego Typu V.
Najważniejszą moim zdaniem wadą tej konstrukcji silnika są drgania spowodowane rozwidelniami kątów.
Silnik Widlasty jest dosyć drogi w produkcji.
Niska kultura pracy (występują drgania)
Silnik Widlasty całkiem podobnie jak w silniku typu Bokser potrzebne są dwie głowice cylindrów.
Jak już wspominałem na początku na temat kultury pracy tego silnika,w przypadku 6-ścio cylindrówki występują
drgania.Drgania te są spowodowane np zamocowaniem dwóch korbowodów na wspólnym czopie a co za tym idzie zapłony
pomiędzy poszczególnymi cylindrami są nierówne.
Charakterystyka Silnika Widlastego!!
Silniki widlaste mają bardziej skomplikowaną budowę niż np silniki rzędowe,jak już wspomniałem mają dwie głowice.
Ponadto dwa zestawy zaworów,które położone są w oddalonych od siebie głowicach a co za tym idzie wymagają one
dość specyficznego napędu rozrządu.Rozrząd tego silnika pochłania więcej energii niż rozrząd silnika rzędowego.
Jeśli już jesteśmy w temacie energii to silnik widlasty wymaga większych jej nakładów a co za tym idzie silnik widlasty
pod tym względem ustępuje silnikowi rzędowemu,co ciekawe silnik tego typu może pracować na wysokich prędkościach obrotowych
lecz osiąga mniejszy moment obrotowy.
Spotykane są następujące typy silników widlastych:
V2 (stosowane są do napędu motocykli)
V4
V5 znany również jako silnik VR5,jest to silnik produkcji VW (posiada mały kont rozwarcia)
V6
V8
V10
V12
V16
Silnik Widlasty Film!!
Silnik Rzędowy!!
Następnym typem silnika samochodowego jest silnik rzędowy.Nie muszę już wspominać jak na początku,że jest to silnik
tłokowy,wielocylindrowy i w dodatku spalinowy:)
Silnik tego typu jest bardzo popularny,stosuje się do zarówno w motocyklach jak i samochodach.
Cała filozowia łatwego zapamiętania tego typu silnika jest następująca,cylindry ustawione są w jednym rzędzie dlatego z tąd zieło
się oznaczenie R.Oznaczenie R może być różne od R2 popularny w polaskim fiacie 126p aż po R8.
Licbz R oznacza ilość cyllindrów ustawionych w jednym rzędzie.
Co ciekawe cylindry w silnikach rzędowych mogą być ustawione,poziomo,pionowo lub ukośnie.
O silniku Rzędowym.
Silnik tego typu a zwłaszcza o liczbie czylindrów R6 działa wręcz idealnie.
Posiadają układ Korbowo-Tłokowy,który jest zrównoważony a co za tym idzie chechuje się wysoką kulturą pracy a drgania
nie występują,ponadto silnik ten nie potrzebuje żadnych elementów wyrównoważających.
Rzędowa jednostka napędowa cechuje się prościejszą budową niż w przypadku silnika widlastego a co za tym idzie jest on łatwy
w obsłudze.Bardzo popularne w Polsce silniki to silniki R6 do pojemności do 2.0 l gdzie jak już wspominałem R oznacza,że jest
to typ silnika rzędowego a liczba 6 oznacza liczbę cylindrów w samochodzie.
Jest on dlatego tak popularny,ponieważ łatwo można umieścić go w komorze silnikowej w dzisiejszych samochodach.
Większe siniki wymagają znacznej ilości miejsca co w samochodach gdzie napęd przenoszony jest na przednie koła jest dość
skomplikowane gdyż konieczne jest również odpowiednie umieszczenie skrzyni biegów.
Tłoki w silniku typu R usytuowane są w jednym rzędzie jeden za drugim,jest to ogromną zaletą,ponieważ ułatwia to
produkcję bloku silnika i głowicy.
Głowica w tego typu silniku jest dosyć drogim elementem w produkcji otóż wymaga ona specjalnej obróbki.
Można powiedzieć,że wadą silnika rzędowego jest jego stosunkowo spora długość.
Przy silnikach o większej liczbie cylindrów bardzo rzadko stosuje się układ rzędowy.
Uważam,że jest logiczne,ponieważ silnik taki będzie poprostu długi dlatego w takim przypadku stosuje się silniki widlaste.
Spotykane są następujące typy silników rzędowych:
R2 (liczba cylindrów wynosi 2)
R3 (liczba cylindrów wynosi 3)
R4 (liczba cylindrów wynosi 4)
R5 (liczba cylindrów wynosi 5)
R6 (liczba cylindrów wynosi 6)
R8 (liczba cylindrów wynosi 8)
Silnik Rzędowy Film!!
Silniki BOKSER!!
Ten typ silnika również nie jest zarówno mi jak i innym obcy.Zacznijmy od tego,że jest on bardzo popularny w samochodach sportowych.
Samochody,które posiadają silnik typu BOKSER to bardzo popularne Porsche oraz Subaru.
Bokser to silnik o np przeciwległych cylindrach,posiada on parzystą liczbę tłoków,które usytuowane są na wspólnej osi.
Każdy z tłoków,który znajduje się w tym silniku ma swoją własną komorę spalania,są to zatem silniki przeciwbieżne lub wpsółbieżne,
które posiadają wspólną lub rozdzielną komorę spalania.
Układ tego silnika dla mnie jest bardzo ciekawy,ponieważ nie ma podobnego układu w motoryzacji jak ten.
Silnik tego typu cechuje się niskim poziomem hałasu oraz wibracji a ponadto zapewnia niższy spadek mocy w porównaniu z konwencjonalnymi silnikami.
Konstrukcja "Boksera" jest bardzo skomplikowana,najlepsze tego typu silniki jak już mówiłem produkuje Porsche oraz Subaru.
Z opini ludzi,którzy eksploatowali silnik typu "Bokser" jest on rewelacyjny oraz całkowicie inny niż rzędowy lub widlasty.
Silnik ten oznacza się literką B czyli "Bokser" bardzo łatwo to zapamiętać,jak czytamy prasę bardzo łatwo odróżnimy go od innych typów.
Kolejną zaletą silnika w układzie typu "Bokser" jest mniejsza masa wału niż w innych silnikach.W efekcie silnik wkręca się łatwiej na obroty.
Ponadto poziomy układ cylindrów powowoduje,że jednostka napędowa typu B (Bokser) jest niższa niż silnik rzędowy a co za tym idzie inżynierowie mają
łatwiejszą pracę w uzyskaniu niskiego środka ciężkości.Chyba największą zaletą tego silnika jest jego wyrównoważenie,ponieważ jest ono świetne!
dzięki temu nie występują żadne drgania.
Przeciwbieżny BOKSER!!
W dzisiejsze motoryzacji popularne w produkcji są silniki przeciwbieżne.
Jak już wspomniałem silniki typu Bokser są przeciwbieżne,czyli takie,których cylindry ustawione są przeciwlegle do siebie.
Wymaga to zastosowania dwóch głowic oraz podwójnego w tym przypadku układu rozrządu!,Niestety niesie to za sobą spore koszty produkcji takiego silnika
a także silnik ten jest bardziej skomplikowany niż inne.
Współbieżny BOKSER!!
Całkowicie innym rodzajem "Boksera" jest jednostka napędowa o współbieżnym położeniu cylindrów.
W tym akurat przypadku tłoki poruszają się na dwóch wałach korbowych oraz pracują we spólnej komorze spalania.
Jednak tego typu rzowiązanie nie zostało uznane w motoryzacji,zostało jednak przyjęte przez przemysł ciężki.
Co ciekawe koncepcja silnika wpsółbieżnego jest nadal rozwijana przez koncern Porsche i Subaru.
Koncern Subaru stosuje jedynie silniki typu Bokser a Porsche do swoich pojazdów wsadza również silniki Widlaste.
Silnik Bokser Film!!
Silnik Wankla!!
Na zakończenie tego artykułu przedstawię wszystkim bardzo kontrowersyjny według mnie typ silnika,jest to silnik Wankla inaczej Rotacyjny.
Silnik tego typu został opracowany przez Felixa Wankla.
Wiem,że nie trzeba tego wspominać ale jednak żeby ktoś nie pomyślał,że jest to jakaś inna konstrukcjia silnika jesto to spalinowa jednostka napędowa
w,którym tłok obraca się wewnątrz cylindra.W tym silniku tłok jest w kształcie trojkąta o trzech zaokrąglonych bokach.
Jest to bardzo ciekawa według mnie konstrukcja silnika,posiada sporo zalet takich jak dosyć niski poziom hałasu,małe drgania,niska masa,oraz małe
rozmiary,ponieważ zastosowano tam mniejszą ilość elementów niż w klasycznych silnikach.
Ponadto ciekawą zaletą jest osiąganie przez ten silnik wysokich prękości obrotowych oraz wysoka sprawność mechaniczna.
Mimo tylu zalet silnik tego typu z każdą próbą rozpowszechnienia spotkał się z niepowodzeniem.Głównymi przyczynami tych niepowodzeń są problemy
z powodu problemów konstrukcyjnych i technologicznych.
Chyba najbardziej popularnym samochodem w,którym zastosowano silnik rotacyjnym Wankla to Mazda Rx-8,wcześniej jednak montowano go w Mazdzie Rx-7.
Produkcja tego silnika oraz Samochodu (Mazdy Rx-8) zakończyła się w roku 2012.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz