Wtryski paliwa!!
Układ zasilania silników spalinowych o zpałnie iskrowym dzielą się na gaznikowy oraz wtryskowy:Jednak patrząc z perspektywy dzisiejszej motoryzacji gazniki zostały już wyparte ale znanych jest wiele świetnych
i bardzo dibrych rozwiązań z zastosowaniem gaznika w silniku.
Silniki,które jako system podawania paliwa wykorzystywały gaznik tak jak dzisiejsze osiągały również bardzo dobre osiągi
jednak idea wtrysku daje większe możliwośći.
Wtryski możemy podzielić na systemy:
-wtrysk jednopunktowy
-wtrysk wielopunktowy
-wtrysk bezpośredni
Wtrysk paliwa w silniku benzynowym.
Wyróżniamy cztery typy wtrysku paliwa w silniku benzynowym:
Wtrysk jednopunktowy!! (SPI)
Wtrysk jednopunktowy inaczej oznaczane jako SPI co z angielskiego oznacza
Single Point Injection-w tym układzie zastosowano jeden wtryskiwcz,który umieszczony
jest w kolektorze dostarcza on paliwo do wszystkich cylindrów.
Paliwo jest wtryskiwane do przewodu dolotowego (kolektora) za pomocą wtryskiwacza,który
umieszczony jest w miejscu gdzie kiedyś znajdował się gaznik.
Sterowanie przepływem powietrza a co za tym idzie mocą odbywa się za pomocą przepustnicy,która
z kolei znajduje się w przewodzie dolotowym.
Proces Tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej!
Wtryśnięte paliwo miesza się z przepływającym powietrzem na całej długości kolektora(przewodu dolotowego)
oraz odparowuje.
Przygotowana mieszanka w ten sposób wprowadzana jest do cylindra podczas suwu dolotu tłoka.
W zależności od ilości cylindrów w silniku wtrysk także nazwya się jednopunktowy,jednak kolektor
dolotowy jest odpowiednio dopasowany konstrukcyjnie,wtrysk może być ciągły lub przerywany.
Wtrysk Wielopunktowy!! (MPI)
wtrysk wielopunktowy inaczej oznaczane jako MPI co z angielskiego oznacza
Multi Point Injection-w tym układzie każdy z cylindrów zanjdujących się w silniku
posiada osobny wtryskiwacz,który umieszczony jest w kolektorze,przed zaworem dolotowym.
Działanie tego systemy opiera się na zastosowaniu w każdym z cylindrów osobnego wtryskiwacza.
Wtryskiwacz ten umieszczony jest blisko zaworu dolotowego dnaego cylindra(w rozgałęzionym kolektorze dolotowym).
Cały proces wzrastania mocy oraz co za tym idzie przepływu powietrza kontrolowany jest za pomocą przepustnicy dla
całego kolektora.
Wtryskiwacze pracują w kolejności zapłonu silnika w cylindrach w sposób przerywany.
Kolejnośc zapłonu w cylindrach uzależniona jest od konstrukcji wykorbień wału korbowego.
Procesa mieszania paliwa z powietrzem odbywa się natomiast w cylindrze.
Wtrysk Bezpośredni (DI) /GDI-Gasoline Direct Injection.
wtrysk bezpośredni z angielskiego Direct Injection-w tym systemie wtryskiwacz umieszczony jest w cylindrze.
Wtrysk benzyny w tym przypadku odbywa sie bezpośrednio do cylindra silnika.
Bezpośrednio do komory spalania benzyna zostaje wtryśnięta pod wysokim ciśnieniem.
Zastosowanie tego rozwiązania w samochodach daje możliwość uzyskania wysokiego momentu obrotowego,wysokiej mocy
z niskim zużyciem paliwa charakterystycznym dla silników wysokoprężnych.
Zadaniem tego systemu jest bezpośredni wtrysk paliwa do wnętrza poszczególnych cylindrów silnia.
Mieszanka paliwa i powietrza dobrze przygotowana oraz wczesny wtrysk umożliwia odparowanie paliwa
jego wymieszanie się z powietrzem w cylindrze jeszcze przed zapłonem silnika.
W sposób tego działania w chwili zapłonu silnika mieszanka jest już dobrze przygotowana.
Najpopularnieszym konstrukcyjnie systemem zasilania silnika ZI jest wtrysk bezpośredni ze sterowaniem zamkniętym.
Wtrysk bezpośredni w mieszance uwarstwionej (FSI)
Wtrysk bezpośredni w mieszance uwarstwionej-w tym rozwiązaniu zastosowano wtryskiwacz umieszczony w cylindrze.
Z angielskiego skrót brzmi Fuel Stratified Injection (FSI).
Jest to sposób zasilania benzyną w silnikach o zapłonie iskrowym.
Zastosowanie tego rozwiązania pozwala zwiększyć moc silnika bez nadmiernego zapotrzebowania na paliwo.Technologia ta została opracowana przez koncern VW.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz