czwartek, 21 lutego 2013

Galeria














Układ Zasilania

Układ Chłodzenia


Zaczynamy!!!



Układ Chłodzenia!!

Ten post ma odzwierciedlić przydatność układu chłodzenia w samochodach.Otóż każdy z prostych użytkowników samochodu wie,że w skład tego układu wchodzi chłodnica i co dalej??(..)  Jaki ma sens w ogóle wszystko co związane jest z chłodzeniem i jakie funkcje ono spełnia??
Nad tym pytaniem już niektórzy mogą nieco dłużej myśleć.
Ale już dosyć przejdźmy  od razu do rzeczy.
Podstawowym zadaniem całego układu chłodzenia w pojeździe samochodowym jest zapobieganie temu by temperatura w silniku nie wzrosła powyżej 150 stopni Celsjusza oraz utrzymanie optymalnej temperatury na poziome  90 do 100 stopni Celsjusza.

Prawidłowe chłodzenie w samochodzie wpływa na silnik w bardzo znaczący sposób bo wtedy gdy spełnia on swoje funkcje w należyty sposób to silnik ma godne warunki pracy a co za tym idzie jego żywotność w pewnym sensie zwiększa się,jeśli jednak jest inaczej i nasz układ nie działa poprawnie silnik narażony jest na pewne skutki uboczne i uszkodzenia a co za tym idzie dodatkowe koszty związane z naprawami samochodu.

Nieprawidłowe działanie układu chłodzenia skutkuje zwiększeniem temperatury silnika a co za tym idzie brakiem jego smarowania(olej zostaje spalany),czasem też występują samozapłony mieszanki i rozszerzenie termiczne tłoku w cylindrze co skutkuje po prostu zatarciem go(tłoku).

Układ chłodzenia jak wiadomo nie może przekraczać pewnej temperatury,lecz już nie każdy wie że jej zbyt niski poziom też nie jest wskazany,ponieważ gdy układ posiada niedostateczną temperaturę pojawia się problem z odparowaniem paliwa a co za tym idzie pogarsza się proces spalania i rośnie wówczas emisji szkodliwych substancji.

Istnieje pewien podział w układzie chłodzenia!!

Do niedawna stosowano w motoryzacji chłodzenie powietrzem czego przykładem jest kultowy VW Garbus ponoć niezwodna maszyna można go było uruchomić w bardzo niskiej temperaturze zimą.
Układ chłodzenia powietrzem zaliczamy do układu bezpośredniego,ponieważ chłodzni on jak nazwa wskazuje bezpośrednio głowicę silnika i cylindry.
Istnieje również podział na chłodzenie pośrednie w którym do chłodzenia silnika wykorzystuje  się ciecz chłodzącą,dawniej jak już wspomniałem do chłodzenia wykorzystywano pwietrze jednak teraz jest inaczej bo teraz dominuje znacząco ciecz chłodząca w motoryzacji.

W układzie pośrednim ciepło odbierane jest przez ciecz chłodzącą,która obiega wszystkie kanały wewnątrz korpusu silnika.

Powyższa moja wypowiedz to jedynie wprowadzenie do podziału układu chłodzenia w samochodach,poniżej kilka bardziej obszernych wypowiedzi plus do tego filmy oraz fotografie.

Chłodzenia powietrzem(bezpośrednie)

 Bezpośrednie układy chłodzenia w samochodach dzielimy na:
-naturalne
-wymuszone

Bezpośredni naturalny układ chłodzenia!!

Naturalne układy chłodzenia to takie gdy silnik np w niektórych motocyklach chłodzony powietrzem jest podczas jazdy.

Bezpośredni wymuszony układ chłodzenia!!

Układem bezpośrednim wymuszonym nazywamy taki układ w,którym chłodzenie odbywa się za pomocą dmuchawy.

Zaletą układu chłodzenia bezpośredniego w samo chłodzeni jest duża niezawodność systemu oraz brak jakiegokolwiek dozoru układu,ale jak wszyscy wiemy są też wady takie jak bardzo głośna praca silnika oraz niezdolność do utrzymania stałej temperatury w której silnik pracuje najlepiej.
Pojawiają się problemy w zimie np. gdy układ nie jest odpowiednio dogrzany jak i zarówno w lecie gdy może się on po prostu przegrzać.

Samochody wykorzystujące bezpośredni wymuszony układ chłodzenia!!

-Fiat 126p
-Trabant
-Zaporożec
-VW Garbus
-VW Transporter (wersje starsze)
-Porsche 911 (wersje starsze)

I wreszcie na koniec niestety tak wyszło współczesne chłodzenie stosowane w motoryzacji czyli chłodzenie cieczą(bezpośrednie).

Chłodzenie Pośrednie dzielimy na dwa typy takie jak:

-układ chłodzenia samoczynny(termosyfonowy)
-układ chłodzenia wymuszony
W chłodzeniu pośrednim rozróżniam również dwa typy takie jak układ samoczynny(termosyfonowy) oraz układ chłodzenia wymuszony.

W układzie samoczynnym (termosyfonowym) chłodzenie odbywa się samoczynnie może się to wdawać masłem maślanym ale jednak tak nie jest.
W układzie wymuszonym przepływ ciecz chłodzącej odbywa się za pomocą pompy cieczy,która napędzana jest z kolei za pomocą paska klinowego z wału korbowego silnika.

I w tym momencie pare słów na temat chłodnicy samochodowej.

Chłodnica samochodowa jest bardzo ważnym elementem w układzie chłodzenia,jej zadaniem jest oddawanie ciepła do otoczenia.

W przypadku chłodzenia pośredniego ciecz chłodząca przepływa przez kanały wewnątrz kadłuba silnika oraz głowicy silnika.
Podczas nagrzewania ciecz w pośrednik układzie chłodzenia zamkniętym wzrasta ciśnienie dzięki czemu temperatura wrzenia cieczy chłodzącej podwyższa się i podczas pracy silnika może osiągać wartości przekraczające 100 °C.

Co ciekawe cieczowy układ chłodzenia ma możliwość prac w krótkim (małym) lub pełnym (dużym) obiegu proces ten regulowany jest za pomocą urządzenia zwanego termostatem.

Praca w krótkim obiegu!!

Taka praca wstępuje wtedy Gdy silnik pracuje w niskiej temperaturze i ciecz krąży w układzie chłodzenia z pominięciem chłodnicy samochodowej.
Jeśli jednak silnik osiągnie wyższą temperaturę urządzenie zwane termostatem otwiera połączenie z chłodnicą i wtedy układ zaczyna swoją pracę w obiegu pełnym.
W obiegu krótkim ciecz chłodząca trafia bezpośrednio do pompy dalej do kanałów silnika samochodowego.
Natomiast w obiegu pełnym ciecz chłodząca przechodzi przez chłodnicę samochodową w,której ciecz zostaje schłodzona
Z chłodnicą samochodową współpracuje wentylator lub dwa wentylatory.Ciecz po przejściu przez chłodnice wraca do pompy ciecz chłodzącej a następnie trafia ona do silnika samochodowego.

Obok chłodnic samochodowej zamontowywana jest również nagrzewnic a,której zadaniem jest ogrzanie kabin(wnętrza samochodu).

Obecnie w dzisiejszej motoryzacji w produkowanych silnikach samochodowych najczęściej stosowany jest układ chłodzenia bezpośredni wymuszony mówiąc prościej jest to układ w,którym wykorzystuje się pompę wodną.

Zagadnienia
-Termostatu
-Chłodnicy
-nagrzewnicy
-wentylatora
Opiszę bardziej szczegółowo w innym poście.

Układ Chłodzenia!!!

 

 

 

Zapraszam do czytania innych postów,do komentownia i do poprawiania ewentualnie.
Pozdrawiam!!:)







Polecana Literatura

Literatura!!!

Ten Dział przeznaczony jest jedynie do polecania ciekawej literatury o tematyce motoryzacji w różnych dziedzinach.

Jeśli chcecie dowiedzieć się o różnych modelach samochodów oraz ciekawostkach z nimi związanymi polecam taką prasę jak:

-Auto Świat (tygodnik)

-Motor (tygodnik)

-Auto Moto (miesięcznik)

-TopGear (miesięcznik)

-Turbo Test

Polecam!!!

Auto Świat-Tam znajdziecie wszystko co związane jest z nowościami rynkowymi związanymi z samochodami,opisane są nowe modele samochodów opisy przedstawiają zarówno wady jak i zalety danego samochodu,ponadto w tej gazecie co jakiś czas opisywane są testy samochodów,które przejechały 100tyś KM.Po zakończeniu takiego testu,szczegółowo opisane są wady i zalety samochodu,pojazd rozbierany jest na części a następnie przeprowadzane są dokładne oględziny wszystkich elemntów.

Motor-Prasa w,której opisane jest to co w Auto Świat i troszkę więcej,brak jest jednak testów 100 tyś KM.


Auto Moto-Nowości,premiery,relacje? Tego można szukać w tej gazecie.

Top Gear-bardzo ciekawa gazeta w,której opisane są samochody nam fanom znane jak i te,których jeszcze nie widzieliśmy nigdzie,jeśli coś kontrowersyjnego i niezwykłego to w tej gazecie!

 

Turbo Test-gazeta,w której przeprowadzane testy samochodów,niestety dostępna jedynie w internecie,lecz nie zmienia to faktu,że należy do grona bardzo ciekawych gazet o tematyce motoryzacji. 

 

 

 

 

 

 

 

O mnie



Na początku Kilka Słów na Mój Temat!!!


Jestem Fanem motoryzacji i wszystkich rzeczy z nią związanych,interesują mnie w szczególności działy mechaniczne jak i elektroniczne układy bezpieczeństwa i nie tylko.


Od Ponad 1,5 roku zagłębiam się bardziej w motoryzację,czytam wiele książek mechanicznych opisujących budowę i prawidłową eksploatację pojazdów.


Na codzień,spędzam wiele czasu nad różnymi artykułami opisującymi samochody.

Staram się kojarzyć fakty i większość informacji zapamiętywać. Wiele osób pyta mnie dlaczego jestem tak tym zafascynowany?? 

Odpowiadam zawsze bo to lubie!

Bardzo często spotykam się z nietrafnymi opiniami na temat różnych modeli,powstaje wtedy wiele nurtujących pytań,jednak prawie zawsze potrafię wykreować swoje własne zdanie. W swoim zbiorze posiadam wiele książek mechanicznych,czasopism,które kupuję co tydzień i czytam szczegółowo wszystkie zawarte informacje.

Jeśli poruszam jakiś temat to często jest on związany z samochodami,jak byłem małym dzieckiem to praktycznie zawsze zastanawiałem się jak to jest,że taki ciężki pojazd porusza się

i potrafi rozwijać całkiem ciekawe prędkości.

 

Do dziś pozostaje we mnie wiele rzecz,których czasem nie mogę pojąć,jednak blog powstał poto by ludziom,którzy się interesują Motoryzację pewne rzeczy Przyswoić i lepiej przedstawić.


O Blogu!!!   

Jak wspomniałem powyżej blog powstał dla tych,którzy interesują się Motoryzacją,Mechaniką samochodów począwszy od budowy silnika aż po układ napędowy i układ jezdny,chłodzenia i zasilania z czasem będą powstawały różne inne działy dotyczące Motoryzacji.Postaram się również polecić popularną literaturę związaną z danym tematem.

Blog ma pełnić zadanie również swego rodzaju archiwum ciekawych i kontrowersyjnych tematów poruszanych przezemnie w dziedzinie Motoryzacji.

W tematach postaram się opisać dane zagadnienie jak najbardziej szczegółowo i do zrozumienia,co to znaczy? Muszę powiedzieć szczerze mechanika a raczej literatura nie zawsze jasno przedstawia,niektóre zagadnienia.

 Jestem otwarty na wszystkie propozycje,pomysły ze strony czytelników jak i również na krytkę.

To tyle w tym Poście,który jest jedynie wstępem do Wielu innych Tematów.

Pozdrawiam i Zapraszam!!!

 

Kontakt e-mail: piotrek9423@gmail.com

    

  




Amortyzatory

Podział Zawieszeń

Rodzaje Nadwozi

Nadwozie Samochodowe!!!


Jest elementem bardzo ważnym takim jak jednostka napędowa czy zawieszenie oraz układ hamulcowy i układ chłodzenia.
Nadwozie inaczej (kabina samochodu)-składa się z poszycia samochodu oraz karoserii.Jest to również element pojazdu
usytuowany na podwoziu.

Nadwozia dzielimy na konstrukcje ramowe tzw nieniosące oraz samonośne bezramowe.
ponadto istnieją konstrukcje samochodów pośrednie np nadwozia półniosące oraz samonośne ramami częściowymi.

Nadwozie pojazdu pełni funkcje estetyczną oraz użytkową.
Zazwyczaj wykonane jest stali z domieszką tworzyw sztucznych.
Bardzo często z uwagi na korodowanie nadwozi samochodowych stosuje się elementy aluminiowe.
Karoseria (wierzchnia część,poszycie) może być wykonane w całości z aluminium jak np w przypadku
najnowszej Mazdy 6,lub częściowo jak np Mercedes Klasy E (maska,błotniki przednie,klapa tylna,słupki A oraz chyba kawałek lub cały dach
nie pamiętam dokładnie heh:)

Istnieją oczywiście samochody,które wykorzystują do budowy nadwozia elementy z włókna szklanego lub carbonu.
Jest to świetne ale zarazem drogie rozwiązanie,ponieważ cena takiego samochodu jest zazwyczaj bardzo wysoka jednak
trwałość elementów nośnych jest bardzo wysoka.
Elementy lub całą karoserię samochodu można spotkać w sportowych samochodach o wysokich osiągach.
Pojawia się pytanie po co wykonywać nadowize z aluminium,carbony czy też włókna szklanego bądz węglowego?
odpowiedz jest bardzo prosta aby po pierwsze zmniejszyć masę pojazu oraz uzyskać wysoką trwałość.

Wyróżniamy następujące Typy Nadwozi Samochodowych!!!


-coupe (Porsche 911)

-dual cowl (Hudson Phaeton z 1917 roku)

-fastback (vw pASSAT cc)

-hatchback (opel Astra 4)

-kabriolet (Opel Cascada)

-kombi (Opel Insignia Sports Tourer)

-liftback (skoda Octavia 2,Mazda 6,Ford Mondeo MK3)

-limuzyna (z takich nietypowych Rolls Royce Phantom

-mikrovan

-minivan

-pisk up (VW AMAROK,Mistshubishi L200)

-roadster (mercedes SLS)

-sedan (astra 4,3,2 itp)

-targa (Triumph TR4-co ciekawe był to pierwszy samochód w historii o typie nadwozia targa)

-van

Nie będę opisywał po kolei typów nadwozi ponieważ zajęło by to bardzo dużo czasu a i tak nie dałoby się
w stanie opisać szczegółowo wszystkiego:)




Układ Napędowy

Skrzynie Biegów

Skrzynia Biegów!!


Proste!
Poprostu dzięki temu urządzeniu w samochodzie zmieniamy biegi.
Zacznijmy od tego co to jest przełożenie??
Przełożenie jest to stosunek prędkości obrotowej na wale wejściowym do prędkości obrotowej na wale wyjściowym.

Skrzynia biegów połączona jest z silnikiem za pomocą sprzęgła.

PODZIAŁ SKRZYŃ BIEGÓW!!

Skrzynie biegów dzielimy na:

-sekwencyjne

-hydromechaniczne

-bezstopniowe


Skrzynie sekwencyjne-dzięki szeroko rozwiniętej elektronice wprowadzono je do motoryzacji.
Zmiana biegów odbywa się za pomocą dzwigni.
Dzwignia ta ma możliwość jednorazowej zmiany biegu tylko o jeden bieg.
Zmiana tego biegu odbywa się albo w góre albo w dół.


Skrzynie Hydromechaniczne-są to przeważnie automatyczne lub półautomatyczne skrzynie biegów w samochodach.
Zmiana biegu w tym rodzaju skrzyni odbywa się za pośrednictwem zmiany szybkości krążenia cieczy w przekładni
hydrokinetycznej i przekładni zębatej (przeważnie planetarnej).


Skrzynie Bezstopniowe-W tej konstrukcji do czynienia mamy z paskiem klinowym o specyficznej konstrukcji lub łańcuch,który przenosi moment.
Otóż pasek ten opasuje dwie pary kół stożkowych,które rozsuwając się lub zsuwając powodują płynną zmianę przełożeń.


W najnowszych konstrukcjach - takich firm jak Audi, Subaru czy Toyota - metalowy pas klinowy zastąpiono łańcuchem klinowym, składającym się z ponad 1000 płytek.
Zalet wielopłytkowych łańcuchów jest kilka. Po pierwsze, charakteryzują się wyższą sprawnością przenoszenia momentu obrotowego niż metalowe pasy klinowe.
Po drugie, współpracujące z nimi koła stożkowe mogą mieć mniejsze średnice, co ma bezpośredni wpływ na wielkość całej przekładni.

To z kolei może mieć znaczenie dla, na przykład, ilości miejsca na... stopy, po stronie pasażera.
Po trzecie, różnica między najmniejszą średnicą pracy łańcucha na jednej parze kół a największą na drugiej może być duża, co decyduje
o rozpiętości przełożeń przekładni.

SKRZYNIA BIEGÓW CVT FILM!!







Sprzęgła

Sprzęgło!

W samochodze sprzęgło spełnia bardzo ważne i zasadnicze zadanie.
Otóż mechanizm ten przenosi napęd z silnika do skrzyni biegów.
Prócz tego sprzęgło jest odpowiedzialne również za tłumienie przeciążeń przenoszonych z silnika do skrzyni biegów.
Przeciążenia te spowodowane są nieumiejętnym odpuszczaniem pedału sprzęgła.

Sprzęgło samochodu skłasa się z trzech bardzo ważnych elementów:

-tarczy sprzęgła

-docisku

-łożyska

Sprzęgło umiejscowione jest pomiędzy silnikiem i skrzynią biegów.
W przypadku uszkodzenia sprzęgła w większości samochodów by je wymienić trzeba wyjąć skrzynie biegów.
Wymiana sprzęgła jest bardzo skomplikowanym procesem,ponieważ wymaga ona znajomości budowy silnika.


Sprzęgło jest elementem o długiej żywotności,jednak jego wymiana jest dosyć droga w warsztacie samochodowym.
Czas wytrzymałości sprzęgła zależy od stylu jazdy kierowcy,będzie ono dłużej nam służyć jeśli będziemy łagodnie ruszać
oraz nie będziemy holować ciężkich przyczep.


Zużywanie Sprzęgła!!!

Sprzęgło zużywa się poprzez wytarcie okładzin tarczy sprzęgłowej lub wytarcie dzwigienek sprężyny talerzowej w docisku.
Bardzo częstym precedensem jest szumienie łożyska oporowego to znak,że ulega uszkodzeniu.
Głośną pracę łożyska oporowego możemy usłuszeć gdy np wciskamy i odpuszczamy pedał sprzęgła.

Gdy podczas ruszania odczuwamy nadmierne szarpanie lub ślizganie się sprzęgła co objawia się podwyższonymi obrotami silnika względem prędkości
z jaką się poruszamy na poszczególnych biegach to możemy swobodnie stwierdzić,że zużyła się już tarcza sprzęgłowa.

Zużycie Docisku Sprzęgła!!
Objawem zużycia docisku sprzęgła jest wytarcie dzwigienek sprężyny talerzowej czego efektem jest rozłanczanie tarczy sprzęgłowej na samym końcu tuż przy podłodze lub nie rozłącza go do końca.






Budowa Sprzęgła!!


Przykładowy Docisk Sprzęgła.





















Przykładowa Tarcza Sprzęgła



















Przykładowe Łożysko Sprzęgła



Dwumasa

Dwumasowe Koło Zamachowe!!


Rozwój motoryzacji spowodował konieczność odchudzenia elementów 
 silnika i przeniesienia napędu. Na każdym kroku walczy się o każdy zbędny kilogram, dotyczy to również kół zamachowych. Spowodowało to, że stały się one mniej odporne na drgania, albo raczej mniej te drgania wytłumiały. Tak więc przenoszone były one na skrzynię biegów, gdzie wpływało to negatywnie na współpracę elementów i ich szybsze zużywanie. Coraz większe momenty obrotowe wytwarzane przez coraz to nowsze modele silników Diesla, wcale nie ułatwiały pracy koła zamachowego.
 Tak więc postanowiono pogodzić mniejszą masę koła zamachowego, tak aby silnik nie był ociężały, (przy ciężkim kole zamachowym silnikowi trudniej było je rozpędzić, a tym samym samochód gorzej reagował na "wciśnięcie gazu"), z lepszym tłumieniem drgań, szczególnie w niskich partiach momentu obrotowego. W tym celu stworzono dwumasowe koło zamachowe. Dlaczego dwumasowe? Ponieważ składa się ono, (w przeciwieństwie do swojego poprzednika), z dwóch części, połączonych obrotowo na łożysku. Pomiędzy nimi znajduje się tłumik drgań skrętnych, zastępujący ten z tarczy sprzęgłowej. Składa się on ze sprężyn umieszczonych obwodowo w rowkach, w ten sposób, że obrót jednej części koła zamachowego powoduje najpierw ściśniecie sprężyn, a potem obrót drugiej części koła. Pozwala to wyeliminować drgania z układu, a do tego poprawia płynność przy szybkich zmianach momentu obrotowego i eliminuje szarpnięcia wynikające z załączania sprzęgła.




Jednak jak na razie dwumasowe koła zamachowe mają opinię elementów dość awaryjnych, przeważnie nie podejmuje się naprawy takiego koła, a jedyną opcją jest wymiana, która nawet w przypadku zastosowania zamiennika jest bardzo kosztowna. Posiadacze takiego patentu w swoich samochodach muszą zatem uważać, aby nie wykorzystywać go zbyt często nazbyt brawurowym ruszaniem spod świateł i innymi tego typu manewrami, bo może to poważnie naruszyć ich kieszeń.






Układ Silnika

Układy Silników!!!


W dzisiejszym poście postanowiłem opisać typy silników,choć popularne to mało o nich wiemy
tak więc postanowiłem coś z tym zrobić i opisać to w najjaśniejszy sposób,ponadto opisać to tak
aby nikt nie miał po przeczytaniu tego postu wątpliwości.
Jest tego dosyć sporo ale nie ma rzeczy nie możliwych w przypadku fanów motoryzacji.

Zaczynamy!!!


Pierwszym typem silnika,jakim się zajmiemy to silnik typu V bardzo popularny i wiele się
o nim słyszy i napewno słyszało wcześniej.

Silnik Widlasty!

 

Silnik typu V (widalsty) nazwa ta jest bardzo dobrze znana fanom motoryzacji a dlaczego?
Dlatego,że wiele samochodów sportowych posiada takie silniki.


Widlasty silnik (typu V) jest to rzędowy spalinowy silnik tłokowy.
Cylindry w tym typie ustawione są w dwóch rzędach umiejscowionych względem siebie pod kątem 90 stopni.
Zarówno jeden jak i drugi rząd cylindrów napędza jeden wspólny wał korbowy,czasem mówi się,że cylindry w
tym silniku ustawione są w kształcie litery V ja sam w to wierzę,ponieważ za pomocą tego określenia bardzo łatwo
zapamiętać ten rodzaj silnika,co w moim przypadku się sprawdziło.

Bardzo ciekawe czego jeszcze nie wiedziałem aż do tej pory jest silnik widlasty typu V lecz płaski.
W płaskim typie silnika widlastego rozwarcie pomiędzy rzędami cylindrów wynosi 180 stopni.

Myśląc perspektywie wad oraz zalet silnika widlastego można mieć mieszane uczucia,ponieważ ma on tyle samo
wad co zalet jednak nie jestem ekspertem w tej dziedzinie więc wstrzymam się od głosu tą kwestię pozostawiam
do przemyślenia wszystkim czytelnikom.


Zalety Silnika Widlastego Typy V.

Silnik tego typu posiada jeden wspłony wał a co za tym idzie zaletą w tym przypadku jest mała długość silnika.

Konstrukcja tego silnika jest bardziej zwarta,jest on skrupulatnie zmontowany.

Silnik posiada możliwość uzyskania sporych pojemności skokowych.


Nawiasem Mówiąc!


Ponadto aby silnik pracował z wysokoą kultrurą pod maską naszego samochodu powinno funkcjonować conajmniej sześć cylindrów.



Wady silnika Widlastego Typu V.

Najważniejszą moim zdaniem wadą tej konstrukcji silnika są drgania spowodowane rozwidelniami kątów.

Silnik Widlasty jest dosyć drogi w produkcji.

Niska kultura pracy (występują drgania)



Silnik Widlasty całkiem podobnie jak w silniku typu Bokser potrzebne są dwie głowice cylindrów.
Jak już wspominałem na początku na temat kultury pracy tego silnika,w przypadku 6-ścio cylindrówki występują
drgania.Drgania te są spowodowane np zamocowaniem dwóch korbowodów na wspólnym czopie a co za tym idzie zapłony
pomiędzy poszczególnymi cylindrami są nierówne.


Charakterystyka Silnika Widlastego!!

Silniki widlaste mają bardziej skomplikowaną budowę niż np silniki rzędowe,jak już wspomniałem mają dwie głowice.
Ponadto dwa zestawy zaworów,które położone są w oddalonych od siebie głowicach a co za tym idzie wymagają one
dość specyficznego napędu rozrządu.Rozrząd tego silnika pochłania więcej energii niż rozrząd silnika rzędowego.

Jeśli już jesteśmy w temacie energii to silnik widlasty wymaga większych jej nakładów a co za tym idzie silnik widlasty
pod tym względem ustępuje silnikowi rzędowemu,co ciekawe silnik tego typu może pracować na wysokich prędkościach obrotowych
lecz osiąga mniejszy moment obrotowy.

Spotykane są następujące typy silników widlastych:

V2 (stosowane są do napędu motocykli)

V4

V5 znany również jako silnik VR5,jest to silnik produkcji VW (posiada mały kont rozwarcia)

V6

V8

V10

V12

V16   





Silnik Widlasty Film!!



 

 

Silnik Rzędowy!!


Następnym typem silnika samochodowego jest silnik rzędowy.Nie muszę już wspominać jak na początku,że jest to silnik
tłokowy,wielocylindrowy i w dodatku spalinowy:)
Silnik tego typu jest bardzo popularny,stosuje się do zarówno w motocyklach jak i samochodach.
Cała filozowia łatwego zapamiętania tego typu silnika jest następująca,cylindry ustawione są w jednym rzędzie dlatego z tąd zieło
się oznaczenie R.Oznaczenie R może być różne od R2 popularny w polaskim fiacie 126p aż po R8.
Licbz R oznacza ilość cyllindrów ustawionych w jednym rzędzie.
Co ciekawe cylindry w silnikach rzędowych mogą być ustawione,poziomo,pionowo lub ukośnie.

O silniku Rzędowym.
Silnik tego typu a zwłaszcza o liczbie czylindrów R6 działa wręcz idealnie.
Posiadają układ Korbowo-Tłokowy,który jest zrównoważony a co za tym idzie chechuje się wysoką kulturą pracy a drgania
nie występują,ponadto silnik ten nie potrzebuje żadnych elementów wyrównoważających.

Rzędowa jednostka napędowa cechuje się prościejszą budową niż w przypadku silnika widlastego a co za tym idzie jest on łatwy
w obsłudze.Bardzo popularne w Polsce silniki to silniki R6 do pojemności do 2.0 l gdzie jak już wspominałem R oznacza,że jest
to typ silnika rzędowego a liczba 6 oznacza liczbę cylindrów w samochodzie.
Jest on dlatego tak popularny,ponieważ łatwo można umieścić go w komorze silnikowej w dzisiejszych samochodach.
Większe siniki wymagają znacznej ilości miejsca co w samochodach gdzie napęd przenoszony jest na przednie koła jest dość
skomplikowane gdyż konieczne jest również odpowiednie umieszczenie skrzyni biegów.

Tłoki w silniku typu R usytuowane są w jednym rzędzie jeden za drugim,jest to ogromną zaletą,ponieważ ułatwia to
produkcję bloku silnika i głowicy.
Głowica w tego typu silniku jest dosyć drogim elementem w produkcji otóż wymaga ona specjalnej obróbki.
Można powiedzieć,że wadą silnika rzędowego jest jego stosunkowo spora długość.
Przy silnikach o większej liczbie cylindrów bardzo rzadko stosuje się układ rzędowy.
Uważam,że jest logiczne,ponieważ silnik taki będzie poprostu długi dlatego w takim przypadku stosuje się silniki widlaste.




Spotykane są następujące typy silników rzędowych:

R2 (liczba cylindrów wynosi 2)

R3 (liczba cylindrów wynosi 3)

R4 (liczba cylindrów wynosi 4)

R5 (liczba cylindrów wynosi 5)

R6 (liczba cylindrów wynosi 6)

R8 (liczba cylindrów wynosi 8)






Silnik Rzędowy Film!!




Silniki BOKSER!!


Ten typ silnika również nie jest zarówno mi jak i innym obcy.Zacznijmy od tego,że jest on bardzo popularny w samochodach sportowych.
Samochody,które posiadają silnik typu BOKSER to bardzo popularne Porsche oraz Subaru.
Bokser to silnik o np przeciwległych cylindrach,posiada on parzystą liczbę tłoków,które usytuowane są na wspólnej osi.
Każdy z tłoków,który znajduje się w tym silniku ma swoją własną komorę spalania,są to zatem silniki przeciwbieżne lub wpsółbieżne,
które posiadają wspólną lub rozdzielną komorę spalania.

Układ tego silnika dla mnie jest bardzo ciekawy,ponieważ nie ma podobnego układu w motoryzacji jak ten.
Silnik tego typu cechuje się niskim poziomem hałasu oraz wibracji a ponadto zapewnia niższy spadek mocy w porównaniu z konwencjonalnymi silnikami.
Konstrukcja "Boksera" jest bardzo skomplikowana,najlepsze tego typu silniki jak już mówiłem produkuje Porsche oraz Subaru.
Z opini ludzi,którzy eksploatowali silnik typu "Bokser" jest on rewelacyjny oraz całkowicie inny niż rzędowy lub widlasty.
Silnik ten oznacza się literką B czyli "Bokser" bardzo łatwo to zapamiętać,jak czytamy prasę bardzo łatwo odróżnimy go od innych typów.

Kolejną zaletą silnika w układzie typu "Bokser" jest mniejsza masa wału niż w innych silnikach.W efekcie silnik wkręca się łatwiej na obroty.
Ponadto poziomy układ cylindrów powowoduje,że jednostka napędowa typu B (Bokser) jest niższa niż silnik rzędowy a co za tym idzie inżynierowie mają
łatwiejszą pracę w uzyskaniu niskiego środka ciężkości.Chyba największą zaletą tego silnika jest jego wyrównoważenie,ponieważ jest ono świetne!
dzięki temu nie występują żadne drgania.

Przeciwbieżny BOKSER!!

W dzisiejsze motoryzacji popularne w produkcji są silniki przeciwbieżne.
Jak już wspomniałem silniki typu Bokser są przeciwbieżne,czyli takie,których cylindry ustawione są przeciwlegle do siebie.
Wymaga to zastosowania dwóch głowic oraz podwójnego w tym przypadku układu rozrządu!,Niestety niesie to za sobą spore koszty produkcji takiego silnika
a także silnik ten jest bardziej skomplikowany niż inne.

Współbieżny BOKSER!!

Całkowicie innym rodzajem "Boksera" jest jednostka napędowa o współbieżnym położeniu cylindrów.
W tym akurat przypadku tłoki poruszają się na dwóch wałach korbowych oraz pracują we spólnej komorze spalania.
Jednak tego typu rzowiązanie nie zostało uznane w motoryzacji,zostało jednak przyjęte przez przemysł ciężki.
Co ciekawe koncepcja silnika wpsółbieżnego jest nadal rozwijana przez koncern Porsche i Subaru.

Koncern Subaru stosuje jedynie silniki typu Bokser a Porsche do swoich pojazdów wsadza również silniki Widlaste.






Silnik Bokser Film!!




Silnik Wankla!!


Na zakończenie tego artykułu przedstawię wszystkim bardzo kontrowersyjny według mnie typ silnika,jest to silnik Wankla inaczej Rotacyjny.
Silnik tego typu został opracowany przez Felixa Wankla.
Wiem,że nie trzeba tego wspominać ale jednak żeby ktoś nie pomyślał,że jest to jakaś inna konstrukcjia silnika jesto to spalinowa jednostka napędowa
w,którym tłok obraca się wewnątrz cylindra.W tym silniku tłok jest w kształcie trojkąta o trzech zaokrąglonych bokach.

Jest to bardzo ciekawa według mnie konstrukcja silnika,posiada sporo zalet takich jak dosyć niski poziom hałasu,małe drgania,niska masa,oraz małe
rozmiary,ponieważ zastosowano tam mniejszą ilość elementów niż w klasycznych silnikach.
Ponadto ciekawą zaletą jest osiąganie przez ten silnik wysokich prękości obrotowych oraz wysoka sprawność mechaniczna.

Mimo tylu zalet silnik tego typu z każdą próbą rozpowszechnienia spotkał się z niepowodzeniem.Głównymi przyczynami tych niepowodzeń są problemy
z powodu problemów konstrukcyjnych i technologicznych.


Chyba najbardziej popularnym samochodem w,którym zastosowano silnik rotacyjnym Wankla to Mazda Rx-8,wcześniej jednak montowano go w Mazdzie Rx-7.
Produkcja tego silnika oraz Samochodu (Mazdy Rx-8) zakończyła się w roku 2012.








Silnik Wankla Film!!