czwartek, 21 lutego 2013

Układ Chłodzenia


Zaczynamy!!!



Układ Chłodzenia!!

Ten post ma odzwierciedlić przydatność układu chłodzenia w samochodach.Otóż każdy z prostych użytkowników samochodu wie,że w skład tego układu wchodzi chłodnica i co dalej??(..)  Jaki ma sens w ogóle wszystko co związane jest z chłodzeniem i jakie funkcje ono spełnia??
Nad tym pytaniem już niektórzy mogą nieco dłużej myśleć.
Ale już dosyć przejdźmy  od razu do rzeczy.
Podstawowym zadaniem całego układu chłodzenia w pojeździe samochodowym jest zapobieganie temu by temperatura w silniku nie wzrosła powyżej 150 stopni Celsjusza oraz utrzymanie optymalnej temperatury na poziome  90 do 100 stopni Celsjusza.

Prawidłowe chłodzenie w samochodzie wpływa na silnik w bardzo znaczący sposób bo wtedy gdy spełnia on swoje funkcje w należyty sposób to silnik ma godne warunki pracy a co za tym idzie jego żywotność w pewnym sensie zwiększa się,jeśli jednak jest inaczej i nasz układ nie działa poprawnie silnik narażony jest na pewne skutki uboczne i uszkodzenia a co za tym idzie dodatkowe koszty związane z naprawami samochodu.

Nieprawidłowe działanie układu chłodzenia skutkuje zwiększeniem temperatury silnika a co za tym idzie brakiem jego smarowania(olej zostaje spalany),czasem też występują samozapłony mieszanki i rozszerzenie termiczne tłoku w cylindrze co skutkuje po prostu zatarciem go(tłoku).

Układ chłodzenia jak wiadomo nie może przekraczać pewnej temperatury,lecz już nie każdy wie że jej zbyt niski poziom też nie jest wskazany,ponieważ gdy układ posiada niedostateczną temperaturę pojawia się problem z odparowaniem paliwa a co za tym idzie pogarsza się proces spalania i rośnie wówczas emisji szkodliwych substancji.

Istnieje pewien podział w układzie chłodzenia!!

Do niedawna stosowano w motoryzacji chłodzenie powietrzem czego przykładem jest kultowy VW Garbus ponoć niezwodna maszyna można go było uruchomić w bardzo niskiej temperaturze zimą.
Układ chłodzenia powietrzem zaliczamy do układu bezpośredniego,ponieważ chłodzni on jak nazwa wskazuje bezpośrednio głowicę silnika i cylindry.
Istnieje również podział na chłodzenie pośrednie w którym do chłodzenia silnika wykorzystuje  się ciecz chłodzącą,dawniej jak już wspomniałem do chłodzenia wykorzystywano pwietrze jednak teraz jest inaczej bo teraz dominuje znacząco ciecz chłodząca w motoryzacji.

W układzie pośrednim ciepło odbierane jest przez ciecz chłodzącą,która obiega wszystkie kanały wewnątrz korpusu silnika.

Powyższa moja wypowiedz to jedynie wprowadzenie do podziału układu chłodzenia w samochodach,poniżej kilka bardziej obszernych wypowiedzi plus do tego filmy oraz fotografie.

Chłodzenia powietrzem(bezpośrednie)

 Bezpośrednie układy chłodzenia w samochodach dzielimy na:
-naturalne
-wymuszone

Bezpośredni naturalny układ chłodzenia!!

Naturalne układy chłodzenia to takie gdy silnik np w niektórych motocyklach chłodzony powietrzem jest podczas jazdy.

Bezpośredni wymuszony układ chłodzenia!!

Układem bezpośrednim wymuszonym nazywamy taki układ w,którym chłodzenie odbywa się za pomocą dmuchawy.

Zaletą układu chłodzenia bezpośredniego w samo chłodzeni jest duża niezawodność systemu oraz brak jakiegokolwiek dozoru układu,ale jak wszyscy wiemy są też wady takie jak bardzo głośna praca silnika oraz niezdolność do utrzymania stałej temperatury w której silnik pracuje najlepiej.
Pojawiają się problemy w zimie np. gdy układ nie jest odpowiednio dogrzany jak i zarówno w lecie gdy może się on po prostu przegrzać.

Samochody wykorzystujące bezpośredni wymuszony układ chłodzenia!!

-Fiat 126p
-Trabant
-Zaporożec
-VW Garbus
-VW Transporter (wersje starsze)
-Porsche 911 (wersje starsze)

I wreszcie na koniec niestety tak wyszło współczesne chłodzenie stosowane w motoryzacji czyli chłodzenie cieczą(bezpośrednie).

Chłodzenie Pośrednie dzielimy na dwa typy takie jak:

-układ chłodzenia samoczynny(termosyfonowy)
-układ chłodzenia wymuszony
W chłodzeniu pośrednim rozróżniam również dwa typy takie jak układ samoczynny(termosyfonowy) oraz układ chłodzenia wymuszony.

W układzie samoczynnym (termosyfonowym) chłodzenie odbywa się samoczynnie może się to wdawać masłem maślanym ale jednak tak nie jest.
W układzie wymuszonym przepływ ciecz chłodzącej odbywa się za pomocą pompy cieczy,która napędzana jest z kolei za pomocą paska klinowego z wału korbowego silnika.

I w tym momencie pare słów na temat chłodnicy samochodowej.

Chłodnica samochodowa jest bardzo ważnym elementem w układzie chłodzenia,jej zadaniem jest oddawanie ciepła do otoczenia.

W przypadku chłodzenia pośredniego ciecz chłodząca przepływa przez kanały wewnątrz kadłuba silnika oraz głowicy silnika.
Podczas nagrzewania ciecz w pośrednik układzie chłodzenia zamkniętym wzrasta ciśnienie dzięki czemu temperatura wrzenia cieczy chłodzącej podwyższa się i podczas pracy silnika może osiągać wartości przekraczające 100 °C.

Co ciekawe cieczowy układ chłodzenia ma możliwość prac w krótkim (małym) lub pełnym (dużym) obiegu proces ten regulowany jest za pomocą urządzenia zwanego termostatem.

Praca w krótkim obiegu!!

Taka praca wstępuje wtedy Gdy silnik pracuje w niskiej temperaturze i ciecz krąży w układzie chłodzenia z pominięciem chłodnicy samochodowej.
Jeśli jednak silnik osiągnie wyższą temperaturę urządzenie zwane termostatem otwiera połączenie z chłodnicą i wtedy układ zaczyna swoją pracę w obiegu pełnym.
W obiegu krótkim ciecz chłodząca trafia bezpośrednio do pompy dalej do kanałów silnika samochodowego.
Natomiast w obiegu pełnym ciecz chłodząca przechodzi przez chłodnicę samochodową w,której ciecz zostaje schłodzona
Z chłodnicą samochodową współpracuje wentylator lub dwa wentylatory.Ciecz po przejściu przez chłodnice wraca do pompy ciecz chłodzącej a następnie trafia ona do silnika samochodowego.

Obok chłodnic samochodowej zamontowywana jest również nagrzewnic a,której zadaniem jest ogrzanie kabin(wnętrza samochodu).

Obecnie w dzisiejszej motoryzacji w produkowanych silnikach samochodowych najczęściej stosowany jest układ chłodzenia bezpośredni wymuszony mówiąc prościej jest to układ w,którym wykorzystuje się pompę wodną.

Zagadnienia
-Termostatu
-Chłodnicy
-nagrzewnicy
-wentylatora
Opiszę bardziej szczegółowo w innym poście.

Układ Chłodzenia!!!

 

 

 

Zapraszam do czytania innych postów,do komentownia i do poprawiania ewentualnie.
Pozdrawiam!!:)







1 komentarz:

  1. O układ chłodzenia trzeba bardzo uważnie dbać, bo bez należytej opieki długo nam silnik nie posłuży. Sam kupiłem niedawno nową chłodnicę hella i silnik jeszcze nie przekroczył dopuszczalnej temperatury

    OdpowiedzUsuń