Zaczynamy!!!
Układ Chłodzenia!!
Ten post ma
odzwierciedlić przydatność układu chłodzenia w samochodach.Otóż każdy z
prostych użytkowników samochodu wie,że w skład tego układu wchodzi chłodnica i
co dalej??(..) Jaki ma sens w ogóle wszystko
co związane jest z chłodzeniem i jakie funkcje ono spełnia??
Nad tym pytaniem już niektórzy mogą nieco dłużej myśleć.
Nad tym pytaniem już niektórzy mogą nieco dłużej myśleć.
Ale już
dosyć przejdźmy od razu do rzeczy.
Podstawowym
zadaniem całego układu chłodzenia w pojeździe samochodowym jest zapobieganie
temu by temperatura w silniku nie wzrosła powyżej 150 stopni Celsjusza oraz
utrzymanie optymalnej temperatury na poziome
90 do 100 stopni Celsjusza.
Prawidłowe
chłodzenie w samochodzie wpływa na silnik w bardzo znaczący sposób bo wtedy gdy
spełnia on swoje funkcje w należyty sposób to silnik ma godne warunki pracy a
co za tym idzie jego żywotność w pewnym sensie zwiększa się,jeśli jednak jest
inaczej i nasz układ nie działa poprawnie silnik narażony jest na pewne skutki
uboczne i uszkodzenia a co za tym idzie dodatkowe koszty związane z naprawami
samochodu.
Nieprawidłowe
działanie układu chłodzenia skutkuje zwiększeniem temperatury silnika a co za
tym idzie brakiem jego smarowania(olej zostaje spalany),czasem też występują samozapłony
mieszanki i rozszerzenie termiczne tłoku w cylindrze co skutkuje po prostu zatarciem
go(tłoku).
Układ
chłodzenia jak wiadomo nie może przekraczać pewnej temperatury,lecz już nie
każdy wie że jej zbyt niski poziom też nie jest wskazany,ponieważ gdy układ
posiada niedostateczną temperaturę pojawia się problem z odparowaniem paliwa a
co za tym idzie pogarsza się proces spalania i rośnie wówczas emisji szkodliwych
substancji.
Istnieje
pewien podział w układzie chłodzenia!!
Do niedawna
stosowano w motoryzacji chłodzenie powietrzem czego przykładem jest kultowy VW
Garbus ponoć niezwodna maszyna można go było uruchomić w bardzo niskiej
temperaturze zimą.
Układ
chłodzenia powietrzem zaliczamy do układu bezpośredniego,ponieważ chłodzni on
jak nazwa wskazuje bezpośrednio głowicę silnika i cylindry.
Istnieje
również podział na chłodzenie pośrednie w którym do chłodzenia silnika
wykorzystuje się ciecz chłodzącą,dawniej
jak już wspomniałem do chłodzenia wykorzystywano pwietrze jednak teraz jest
inaczej bo teraz dominuje znacząco ciecz chłodząca w motoryzacji.
W układzie
pośrednim ciepło odbierane jest przez ciecz chłodzącą,która obiega wszystkie
kanały wewnątrz korpusu silnika.
Powyższa
moja wypowiedz to jedynie wprowadzenie do podziału układu chłodzenia w
samochodach,poniżej kilka bardziej obszernych wypowiedzi plus do tego filmy
oraz fotografie.
Chłodzenia
powietrzem(bezpośrednie)
Bezpośrednie układy chłodzenia w samochodach
dzielimy na:
-naturalne
-wymuszone
Bezpośredni
naturalny układ chłodzenia!!
Naturalne
układy chłodzenia to takie gdy silnik np w niektórych motocyklach chłodzony
powietrzem jest podczas jazdy.
Bezpośredni
wymuszony układ chłodzenia!!
Układem
bezpośrednim wymuszonym nazywamy taki układ w,którym chłodzenie odbywa się za
pomocą dmuchawy.
Zaletą
układu chłodzenia bezpośredniego w samo chłodzeni jest duża niezawodność
systemu oraz brak jakiegokolwiek dozoru układu,ale jak wszyscy wiemy są też
wady takie jak bardzo głośna praca silnika oraz niezdolność do utrzymania
stałej temperatury w której silnik pracuje najlepiej.
Pojawiają
się problemy w zimie np. gdy układ nie jest odpowiednio dogrzany jak i zarówno
w lecie gdy może się on po prostu przegrzać.
Samochody
wykorzystujące bezpośredni wymuszony układ chłodzenia!!
-Fiat 126p
-Trabant
-Zaporożec
-VW Garbus
-VW
Transporter (wersje starsze)
-Porsche 911
(wersje starsze)
I wreszcie
na koniec niestety tak wyszło współczesne chłodzenie stosowane w motoryzacji czyli
chłodzenie cieczą(bezpośrednie).
Chłodzenie
Pośrednie dzielimy na dwa typy takie jak:
-układ
chłodzenia samoczynny(termosyfonowy)
-układ
chłodzenia wymuszony
W chłodzeniu
pośrednim rozróżniam również dwa typy takie jak układ samoczynny(termosyfonowy)
oraz układ chłodzenia wymuszony.
W układzie samoczynnym
(termosyfonowym) chłodzenie odbywa się samoczynnie może się to wdawać masłem
maślanym ale jednak tak nie jest.
W układzie wymuszonym
przepływ ciecz chłodzącej odbywa się za pomocą pompy cieczy,która napędzana
jest z kolei za pomocą paska klinowego z wału korbowego silnika.
I w tym
momencie pare słów na temat chłodnicy samochodowej.
Chłodnica
samochodowa jest bardzo ważnym elementem w układzie chłodzenia,jej zadaniem
jest oddawanie ciepła do otoczenia.
W przypadku
chłodzenia pośredniego ciecz chłodząca przepływa przez kanały wewnątrz kadłuba
silnika oraz głowicy silnika.
Podczas
nagrzewania ciecz w pośrednik układzie chłodzenia zamkniętym wzrasta ciśnienie dzięki
czemu temperatura wrzenia cieczy chłodzącej podwyższa się i podczas pracy
silnika może osiągać wartości przekraczające 100 °C.
Co ciekawe
cieczowy układ chłodzenia ma możliwość prac w krótkim (małym) lub pełnym (dużym)
obiegu proces ten regulowany jest za pomocą urządzenia zwanego termostatem.
Praca
w krótkim obiegu!!
Taka praca
wstępuje wtedy Gdy silnik pracuje w niskiej temperaturze i ciecz krąży w
układzie chłodzenia z pominięciem chłodnicy samochodowej.
Jeśli jednak
silnik osiągnie wyższą temperaturę urządzenie zwane termostatem otwiera
połączenie z chłodnicą i wtedy układ zaczyna swoją pracę w obiegu pełnym.
W obiegu
krótkim ciecz chłodząca trafia bezpośrednio do pompy dalej do kanałów silnika
samochodowego.
Natomiast w
obiegu pełnym ciecz chłodząca przechodzi przez chłodnicę samochodową w,której
ciecz zostaje schłodzona
Z chłodnicą
samochodową współpracuje wentylator lub dwa wentylatory.Ciecz po przejściu
przez chłodnice wraca do pompy ciecz chłodzącej a następnie trafia ona do
silnika samochodowego.
Obok
chłodnic samochodowej zamontowywana jest również nagrzewnic a,której zadaniem
jest ogrzanie kabin(wnętrza samochodu).
Obecnie w
dzisiejszej motoryzacji w produkowanych silnikach samochodowych najczęściej
stosowany jest układ chłodzenia bezpośredni wymuszony mówiąc prościej jest to
układ w,którym wykorzystuje się pompę wodną.
Zagadnienia
-Termostatu
-Chłodnicy
-nagrzewnicy
-wentylatora
Zapraszam do
czytania innych postów,do komentownia i do poprawiania ewentualnie.
Pozdrawiam!!:)
O układ chłodzenia trzeba bardzo uważnie dbać, bo bez należytej opieki długo nam silnik nie posłuży. Sam kupiłem niedawno nową chłodnicę hella i silnik jeszcze nie przekroczył dopuszczalnej temperatury
OdpowiedzUsuń