Mechanizm Rozrządu!!!
Rozrząd w samochodzie osobowym spełnia bardzo ważne zadanie,otóż steruje urządzeniami,które mają za
zadanie doprowadzić ładunek do silnika samochodowego i usunięcie z niego spalin.
Rozrząd napędza nie tylko samochód ale również ciągnik czy też ogromny statek.
Jest to bardzo złożony mechanizm,który wymaga szczególnej opieki ze strony kierowcy,ponieważ wszelkie
zaniedbania mogą spowodować ogromne wydatki na naprawę pojazdu z naszego budżetu domowego.
Z biegiem czasu konstrukcja ta rozwijała się coraz bardziej i różniła się trwałością jak i zarówno kulturą pracy.
Przechodzimy do konkretów!!
Rozrząd Samochodowy można podzielić na:
-zaworowy
-tulejowy
-tłokowy
-sterowany przepustnicą obrotową
Rozrząd zaworowy!
W tym typie rozrządu odbywa się sterowanie zaworami ssącymi i wydechowymi oraz momentem i czasem ich otwarcia.
Rozrząd Tulejowy!
W tym typie rozrządu tuleja przesuwno-obrotowa otwiera i zamyka ssące i wydechowe zawory.
Rozrząd Tłokowy!
W tym typie rozrządu tłok otwiera i zamyka okna kanałów ssących i wydechowych.
Rozrząd Sterowany przepustnic a obrotową!
W tym typie rozrządu przepustnica otwiera i zamyka okna dolotowe dla mieszanki paliwowo-powietrznej.
Istnieje również podział rozrządu ze względu na umiejscowienie zaworów w silniku:
IOE-F
SV
oraz ze względu na umiejscowienie wałka rozrządu w głowicy:
SOHC (OHC)-jeden wałek rozrządu w głowicy
DOHC-dwa wałki rozrządu w głowicy
OHV-wałek rozrządu znajduje sę w bloku silnika
Natomiast powyższe zagadnienia opiszę w innym osobnym poście:)
Najpopularniejszym rozwiązaniem stosowanym w pojazdach jest wałek rozrządu umieszczony typowo w głowicy.
Wałek obraca się z prędkością dwukrotnie mniejszą od wału korbowego.
Na jeden cykl silnika czterosuwowego przypada dwa obrotu wału.
Wałek o,którym mowa napędzany jest poprzez wał napędowy silnika za pośrednictwem przekładni pasowej z paskiem zębatym
lub za pomocą łańcucha i kół łańcuchowych lub czasem za pomocą przekładni zębatej.
Na wałku rozrządu umiejscowione są krzywki po jednej krzywce dla każdego zaworu.
Krzywki obracając się powodują tym wychylenie dzwigni zaworowej,która następnie otwiera zawór.
Sprężyna natomiast ma za zadanie wywołać powrót zaworu do pozycji zamkniętej.
Jeśli jednak mamy do czynienia z rozrządem tulejowym to w tym przypadku nie stosuje się sprężyn.
Obecnie w pojazdach osobowych najczęściej stosuje się rozwiązanie bez dzwigni zaworowej.
Krzywki wału rozrządu naciskają na rtzw.szklanki czyli metalowe cylindry,które z kolei naciskają na popychacze
hydrauliczne.
W ten sposób unika się zastosowania elementów pośrednich w pracy rozrządu.
W samochodach ze zmiennymi fazami rozrządu dzisiaj jest to dość popularne stosuje się czujnik położenia wału rozrządu.
Jednak tym zagadnieniem zajmę się w osobnym poście żeby jasno wszystko przedstawić i nic nie namieszać.
Mechanizm rozrządu na upływie lat stale się rozwijał dążono do jak najcichszej jego pracy,dużej wytrzymałości i niezawodności.
Rozrząd w samochodzie może być napędzany przypominam na pomocą paska lub łańcucha.
Aby zminimalizować hałas oraz ulepszyć konstrukcje mechanizmu rozrządu napędzanym poprzez pasek zębaty lub łańcuch
zastosowano prowadnice ślizgowe oraz różnej konstrukcji napinaczy.
Dzięki, zapamiętam na kolejną wizytę w warsztacie
OdpowiedzUsuń