czwartek, 21 lutego 2013

Skrzynie Biegów

Skrzynia Biegów!!


Proste!
Poprostu dzięki temu urządzeniu w samochodzie zmieniamy biegi.
Zacznijmy od tego co to jest przełożenie??
Przełożenie jest to stosunek prędkości obrotowej na wale wejściowym do prędkości obrotowej na wale wyjściowym.

Skrzynia biegów połączona jest z silnikiem za pomocą sprzęgła.

PODZIAŁ SKRZYŃ BIEGÓW!!

Skrzynie biegów dzielimy na:

-sekwencyjne

-hydromechaniczne

-bezstopniowe


Skrzynie sekwencyjne-dzięki szeroko rozwiniętej elektronice wprowadzono je do motoryzacji.
Zmiana biegów odbywa się za pomocą dzwigni.
Dzwignia ta ma możliwość jednorazowej zmiany biegu tylko o jeden bieg.
Zmiana tego biegu odbywa się albo w góre albo w dół.


Skrzynie Hydromechaniczne-są to przeważnie automatyczne lub półautomatyczne skrzynie biegów w samochodach.
Zmiana biegu w tym rodzaju skrzyni odbywa się za pośrednictwem zmiany szybkości krążenia cieczy w przekładni
hydrokinetycznej i przekładni zębatej (przeważnie planetarnej).


Skrzynie Bezstopniowe-W tej konstrukcji do czynienia mamy z paskiem klinowym o specyficznej konstrukcji lub łańcuch,który przenosi moment.
Otóż pasek ten opasuje dwie pary kół stożkowych,które rozsuwając się lub zsuwając powodują płynną zmianę przełożeń.


W najnowszych konstrukcjach - takich firm jak Audi, Subaru czy Toyota - metalowy pas klinowy zastąpiono łańcuchem klinowym, składającym się z ponad 1000 płytek.
Zalet wielopłytkowych łańcuchów jest kilka. Po pierwsze, charakteryzują się wyższą sprawnością przenoszenia momentu obrotowego niż metalowe pasy klinowe.
Po drugie, współpracujące z nimi koła stożkowe mogą mieć mniejsze średnice, co ma bezpośredni wpływ na wielkość całej przekładni.

To z kolei może mieć znaczenie dla, na przykład, ilości miejsca na... stopy, po stronie pasażera.
Po trzecie, różnica między najmniejszą średnicą pracy łańcucha na jednej parze kół a największą na drugiej może być duża, co decyduje
o rozpiętości przełożeń przekładni.

SKRZYNIA BIEGÓW CVT FILM!!







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz